בפעם הקודמת הסברתי לכם איך בונים תחזית לעסק, אבל למה בעצם אתם צריכים את זה?
בעלי עסקים ממש טובים במה שהם עושים ומשקיעים בזה את מירב זמנם, ביתר הזמן הם מתאמצים להרחיב את העסק ולגייס לקוחות. במרבית המקרים הגידול והתרחבות העסק פשוט קורה ככל שעובר הזמן וכמות הלקוחות גדלה. ככל שכמות הלקוחות גדלה, והפעילות מתרחבת כך לעסק יש יותר הכנסות אבל גם יותר הוצאות.

אם לא תהיה עצירה לרגע ומדידה של התוצאות העסקיות לאורך התקופה, בעל העסק יגלה רק במועד החתימה על הדוח הכספי את המצב שלו – לרוב זה קורה במחצית השנייה של השנה העוקבת – אז זה כבר מאוחר מדיי.

למה בעצם הוא צריך לדעת מה התוצאות של העסק שלו באופן שוטף?

  1. כדי לוודא שהוא אכן מרוויח כסף, ולא רק מגלגל כסף
  2. כדי לאתר הוצאות חריגות ולוודא את נכונותן
  3. לצורך ניתוחים שונים כמו עונתיות, רווחיות ענפית, מדדי יעילות וכו’
  4. לצורך בקרה שוטפת של הביצועים אל מול היעדים שהוצבו
  5. ניתוח והסקת מסקנות לצורך הצבת יעדים חדשים והתאמתם למציאות המשתנה
  6. השוואת הביצועים לענף לצורך מציאת אפיקי התייעלות

אז נכון שאת התוצאות העסקיות בעל העסק יכול לבקש מרו”ח שלו אחת לתקופה, אבל למה בכל זאת חשובה התחזית?
התוצאות העסקיות חשובות להרבה פרמטרים כמו שצוינו לעיל, אולם הן משקפות את העבר, את מה שכבר קרה ולא צופות את מה שיהיה.

בעל עסק תמיד צריך להיות עם הפנים כלפי העתיד הצפוי להגיע, הוא צריך לזהות אם צפויה ירידה במכירות ולצמצם את הפעילות והמלאים בהתאם או לזהות אם צפוי גידול במכירות ולהגדיל את כח העבודה ומלאי המוצרים בהתאם. יכולות אלו יחסכו לבעל העסק כסף רב, יסייעו לו בהתייעלות ויאפשרו הקצאת משאבים לפיתוח נוסף של העסק.

בנוסף לכך, על מנת להיות תחרותי, בעל העסק תמיד צריך לצפות את השינויים בשוק ולהיערך אליהם, אם למשל צפויה להיכנס טכנולוגיה חדשה, עליו לבחון מתי נכון מבחינתו להשקיע בטכנולוגיה ומה יהיה הערך המוסף שלו מכך. בחינות כאלו ניתן לעשות רק באמצעות בניית תחזיות ובחינת התוצאות בכל תרחיש.

סיבה נוספת לבניית תחזית היא הצבת יעדי צמיחה וייעול לעסק. לדוגמא הגיע אליי לקוח וטען שהוא רוצה להכפיל את הרווח בתוך שנה. התחלנו לבנות תחזית בהתאם להערכות הריאליות שלו לגידול במכירות (גם באמצעות הרחבת הלקוחות וגם באמצעות הכנסת מוצר חדש) תוך בחינה של עלויות קבועות ומשתנות ותחזית הגידול או הצמצום שלהם. בסוף תהליך בניית התחזית הוא הבין שאין זה ריאלי להכפיל את הרווח בשנה אחת, אולם ניתן להגדיל אותו ב50% אם ייצמד לתחזית. ברגע זה התחזית הופכת למפת הדרכים של העסק, ונדרש בכל פרק זמן לבחון את הביצועים לעומת התחזית. להבין מה עבד ומה לא, מה נדרש לשפר ומה נדרש לשנות.
תחזית טובה היא תחזית שקולעת לביצועים ברמת דיוק טובה עם סטייה של אחוזים בודדים.

ורמת ביצועים טובה היא תוצאה של עמידה ביעדים שהצבנו לעצמנו עם בניית התחזית.
אז למה אתם מחכים? זה הזמן לעצור לרגע, להקדיש כמה שעות לתכנון העתיד הקרוב של העסק שלכם. לנתח את השנה החולפת, להבין מה עבד ומה פחות, מה משנים ובמה משקיעים ולבנות את היעדים שלכם לשנה הקרובה.
בעוד שנה – תודו לי על כך 😉

תזרים מזומנים חזוי? מה זה ולמה זה חשוב?
בפעם הקודמת ציינתי שזהו המועד המושלם להתחיל לתכנן את 2020 וכחלק מכך לבנות תחזית תקציבית לעסק לשנה הקרובה – או במילים אחרות יעדים תוצאתיים לשנה הקרובה.