הרבה שכירים חוששים מפתיחת תיק עצמאי שיאפשר להם להגדיל את ההכנסה השוטפת שלהם על ידי לקיחת פרוייקטים נוספים, מאחר והם חוששים שידרשו לעשות תיאום מס.

אז כתבתי לכם הסבר זריז על מה זה תיאום מס ומי בכלל צריך אותו.

ספויילר – אם אתם שכירים במקום עבודה אחד ופתחתם בנוסף עסק צדדי – אתם לא נדרשים בתיאום מס.

אז מה זה תיאום מס?

מס הכנסה במדינת ישראל מחושב באופן דיי מסורבל, החל ממדרגות מס משתנות, זיכויים שונים ונקודות זיכוי שכל תושב במדינה זכאי להם. כשיש מעסיק אחד, הוא יודע מה ההכנסה השנתית הצפויה שלכם ממשכורת, ובהתאם מחשב את סכום המס שאתם נדרשים לשלם. סכום המס הזה מחושב בכל חודש משכורת באופן מצטבר, והיתרה שטרם שולמה מתחילת השנה, תשולם במעמד תלוש המשכורת שלכם.

ומה קורה כשיש יותר ממעסיק אחד?

למעשה מס הכנסה מחושב מסך כל ההכנסות מכלל המעסיקים לפי מדרגות המס שנקבעו ובהתחשבות בזיכויים ונקודות זיכוי שכל תושב זכאי להם לפי מצבו.כל מעסיק רואה רק את ההכנסה השנתית הצפויה לעובד אצלו, ומחשב בהתאם את המס. במקרה ולא מעדכנים את המעסיקים על כך שיש עבודה נוספת – צפוי שיהיה תשלום מס בחסר, מאחר וכל מעסיק יחשב את המס לפי מדרגות המס ההתחלתיות, וייתן את הזיכויים ונקודות הזיכוי שלכל עובד מגיע.

במקרה כזה, סביר שמס הכנסה ידרשו מכם להגיש דוח שנתי (כי הם יקבלו דיווח מ2 מעסיקים על כך שאתם שכירים ויראו תשלום מס הכנסה נמוך ביחס להכנסות), וזה יגרור תשלומים מיסים כבדים בתוספת ריביות והצמדות.

אז איך נמנעים מזה?

בתחילת השנה, במעמד מילוי ה101 השנתי, חייבים לדווח למעסיק על עבודה נוספת. אם העבודה התווספה באמצע השנה, חייבים להודיע במעמד מילוי ה101 שזו עבודה נוספת.

אז המעסיק השני (בעבודה הנוספת) מחוייב לנכות מס בשיעור של 47% (שזו המדרגה הגבוהה ביותר) מהשכר של העובד, בעוד המעסיק הראשון מנכה מס לפי החישוב המצטבר שהוא עורך (הוא גם ייחשב למעסיק הראשי).

אבל היי, ההכנסות שלנו לא ברמת ההכנסות של מדרגת המס הגבוהה ביותר!! למה 47%???

המעסיק השני לא יודע מה היקף ההכנסות במעסיק הראשי, ולכן מחוייב על פי החוק לנכות 47% – הנחה שההכנסות במעסיק הראשי הן במדרגה הגבוהה ביותר.

הפתרון – תיאום מס!!

כדי למנוע מהמעסיק השני לנכות 47% מס במקור, למעשה עלינו לערוך תיאום מס. בתיאום מס אנחנו מצהירים על ההכנסות השנתיות הצפויות לנו מכל מעסיק. בוחרים מעסיק ראשי ומעסיק משני (תכף נסביר מה ההבדלים), ומקבלים ממס הכנסה את תיאום המס שקובע מה שיעור המס שעל המעסיק המשני לנכות מהשכר שלנו, לפי חישוב ממוצע שמס הכנסה ערכו. את האישור הזה אנחנו נדרשים להעביר למעסיק המשני, והוא מחוייב לנכות מס לפיו.

מעסיק ראשי ומשני – מה ההבדלים?

למעשה המעסיק הראשי הוא בדרך כלל המעסיק שמשלם לנו את השכר הגבוה ביותר (לא חייב אבל זה הכי נוח), והוא למעשה לא מקבל בדרך כלל הוראות מיוחדות ממס הכנסה בתיאום המס לגבי חישוב המס שלנו, אלא מחשב לפי מדרגות המס ההתחלתיות, וזוקף לזכותנו את כל נקודות הזיכוי להם אנחנו זכאים מתוקף החוק.

המעסיק המשני – יקבל במעמד תיאום המס שיעור מס ממוצע משוקלל שכולל את סך ההכנסה שצפויה לנבוע לנו ממנו, על פי הצהרתנו ובהתחשבות במדרגות המס אליהם נגיע עם תוספת ההכנסות האלו, להכנסות מהמעסיק הראשי.

יכולים להיות לנו מספר מעסיקים משניים, אם אנחנו שכירים ביותר משני מקומות עבודה, ואז כל מעסיק יקבל בתיאום המס שיעור מס ממוצע משוקלל שונה שתואם לסך ההכנסות הצפויות ממנו בהתחשבות במדרגות המס שצפויות לחול על הכנסות אלו.

ולמה בעצם אם אני שכיר ויש לי עסק אני לא נדרש בתיאום מס??

בעלי עסקים עצמאיים נדרשים לשלם את מס ההכנסה שלהם בעצמם, באמצעות דיווח ותשלום מקדמות מס הכנסה תקופתיות. במקרה כזה, אין מעסיק נוסף שמחוייב לנכות מס הכנסה במקור, אלא באחריות בעל העסק העצמאי לחשב את מקדמות מס ההכנסה שלו בהתאם להכנסות מעסק ולקבוע את שיעור המקדמות בהתאם לחבות המס הצפויה מסך כל הכנסותיו – מעסק וממשכורת.

המעסיק היחיד של אותו עצמאי שהוא גם שכיר, יחשב כרגיל את שיעור המס בהתחשבות במדרגות המס, הזיכויים ונקודות הזיכוי הרלוונטיים לעובד, ולכן לא נדרש לקבל תיאום מס.

שימו לב

כשאתם שכירים ויש לכם הכנסה נוספת מעסק עצמאי אתם לא מסמנים ב101 שיש לכם הכנסה נוספת. 

דוגמא מספרית לתיאום מס

לדוגמא, מעסיק ראשון מעסיק אתכם בשכר ברוטו של 10,000 ₪ בחודש – הוא יחשב את סכום מס ההכנסה (וביטוח לאומי) שתידרשו לשלם על הכנסות של 120,000 ₪ בשנה, ויחלק את הסכום הזה ב12. נניח שבראייה שנתית על הכנסות של 120,000 ₪ בשנה אתם נדרשים לשלם 12,000 ₪, השכר שתקבלו כל חודש יהיה 10,000 ₪ פחות 1,000 ₪ למס הכנסה שהמעסיק ינכה מכם במקור ועוד כמה הפרשות וניכויים שנדרשים כמו ביטוח לאומי ופנסיות (סה"כ 9,000 ₪ פחות עוד ניכויים שהתעלמנו מהם למטרת הדוגמא)

מעסיק שני משלם לכם 2,000 ₪ בחודש. סה"כ הכנסה שנתית ממעסיק שני היא 24,000 ₪ בשנה. אם המעסיק יבדוק את חבות המס שלכם על הכנסה שנתית של 24,000 ₪ לשנה, הוא לא ינכה לכם כלל מס מכיוון שהכנסה זו נמוכה מסף המס.

בפועל, סה"כ ההכנסות ממשכורת בחודש הוא 12,000 ₪, כלומר 144,000 ₪ בשנה, וחבות המס הינה נניח 1,200 ₪ בשנה. ולכן, על המעסיק השני להעביר לכם בכל חודש 1,900 ₪ לאחר הפחתת מס הכנסה ולא 2,000 ₪ כאילו לא היו לכם עוד הכנסות.

מס הכנסה רוצה למנוע מצב שלא ינכו מכם את מלא המס הנדרש מהמשכורת, ולכן מבקש לערוך תיאום מס, בו למעשה מודיעים למעסיק השני מה שיעור המס שחל על הכנסותינו בראייה שנתית.

ואם גם אחרי קריאת המאמר הזה אתם מסתבכים, או סתם לא בטוחים – דברו איתי!